Debby's verhaal

Debby's verhaal

"...Dit kan zo niet, Debby. Zo kunnen we wel 2000 jaar theologie in de prullenbak gooien."

~Ad

"Het jaar was 1992 en ik zat op de IPABO. Met enige ontsteltenis las ik deze woorden op het briefje van de atheïstische docent Geestelijk stromingen als commentaar op mijn ingediende projectstuk. De opdracht was een element of thema uit je eigen 'religie' te nemen en een andere religie te kiezen om dat element/thema mee te vergelijken. Voor dit project was het ook verplicht om een religieuze leider uit die andere religie te interviewen voor diens visie. Logische keuze voor mij was het Avondmaal en Pesach waar ik al bekend mee was, en Lion Erwteman (Beth Yeshua, Amsterdam) die ik al kende, daarvoor te interviewen.


Het commentaar en de weigering van de docent in kwestie om mij studiepunten te geven, vond ik eigenlijk wel een stunt; een compliment zelfs. Ik koppelde het terug aan Lion Erwteman, die mij doodleuk zei: "Als jij 2000 jaar theologie in de prullenbak wil gooien, dan mag jij dat." Daar was ik het roerend mee eens, en zo begon mijn eigen avontuur in het leren bestuderen van de Bijbel op on-theologische wijze. Terugblikkend denk ik, dat dit mijn 'redding' is geweest, want had ik wel een doorsnee theologische opleiding gevolgd dan had ik niet de kennis in huis die ik nu delen kan.


Een jaar later bevond ik mij in Israël en ervaarde ik hoe de HEERE mij onder Zijn vleugel had genomen als Zijn discipel: de Hebreeuwse taal en diepgang ervan leren, bijzondere Bijbelleraren leren kennen en de Joodse achtergrond en tradities van binnenuit ervaren en door & door te leren kennen. Ik heb in Jeruzalem Zijn stem gehoord, Zijn aanwezigheid intens ervaren en Zijn aanraking daar gekregen; onvergetelijk. Nog altijd zeg ik, dat het de tijd van mijn leven was. 


Ik kan niet anders zeggen, dan dat groeien in kennis van Gods Woord en liefde voor Hem mij vanaf zeer jonge leeftijd is gegeven. Om dit te delen met wie het horen wil, is mijn lust en mijn leven."

Over Debby van Galen

Persoonlijke visie en missie

Zowel de liefde voor Israël als voor het bestuderen van de Bijbel en daarbij zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke betekenis dan wel intentie ervan te komen, is Debby - voluit Debora - al jong door haar grootvader bewust als de spreekwoordelijke fakkel doorgegeven. Naast haar gezin, dat inmiddels volwassen en uitgevlogen is, is dit al 35+ jaar haar grootste passie in het leven.


Bijbelstudie ziet zij als een intrigerende en oneindige ontdekkingsreis in Gods schatkamers, die het geloofsleven en het getuigenis van een gelovige in Jezus, zowel Jood als niet-Jood, versterkt, verrijkt en verruimd tot eer van Hem. Ook mensen die zichzelf als 'niet gelovig' beschouwen tonen bij het horen van haar perspectief op de Bijbel oprechte interesse; zij horen een nieuw geluid die aansluit bij hun kritische vragen over de authenticiteit en relevantie van de Bijbel en zijn verrast hoe die bij hun resoneert. 

 

Debby van Galen wordt in haar roeping en taak als Bijbelleraar erkend als zodanig en gewaardeerd voor de verhelderende wijze, de bijzondere diepgang en gebalanceerde toepassing vanuit het oorspronkelijk Joodse perspectief waarmee zij Gods Woord onderwijst, altijd uitkomend bij het Evangelie van Jezus en de opstanding. Zij beoogt daarmee bruggen te slaan tussen het Christelijk en Joodse geloof, en tussen christenen en Joden, onderwijl beide groepen aansporend om te blijven zoals zij zijn geboren en de ander in hun oorspronkelijke identiteit te erkennen en te waarderen als medegelovigen. Haar onderwijs biedt velen nieuwe richting, houvast, wijsheid, troost, kracht en hoop in deze roerige tijden en voor de toekomst.

Tevens is het haar hoop en gebed dat zelfverklaarde 'niet gelovigen' door haar onderwijs een begin zullen maken om hun wat vastgeroeste visie op de Bijbel kritisch onder de loep te nemen en Jezus zullen heroverwegen.


Van dit alles maakt ze u ook graag deelgenoot middels het geven van studies en spreekbeurten op locatie alsook via podcasts, het verzorgen van seminars, zowel op locatie als online (webinars), en het publiceren van artikelen. Momenteel werkt zij ook aan een twee boeken die in de lente van 2024 gepland staan voor uitgave.


Achtergrond

Israël en Californië

Tussen 1993-'94 heeft Debby van Galen in Israël gewoond en gewerkt, alwaar zij de immigrantencursus Hebreeuws (Ulpan) heeft gedaan. Haar ontmoeting met o.a. dr. Dwight Pryor* in Jeruzalem zette haar verder op het spoor van Bijbelstudie doen vanuit de oorspronkelijke Joodse context op wetenschappelijk niveau.


Van 1995 tot halverwege 2001 heeft zij in in de High Desert van Californië gewoond.  Daar kwam zij direct te studeren bij
CSBR** in Redlands, CA., o.l.v. dr. William Bean, verbonden met JSSR*** (een academische denktank op het gebied van wetenschappelijk onderzoek van de synoptische evangeliën i.s.m. de Hebrew University; gevestigd in Jeruzalem). In 1996 werd zij, vanwege haar grote vorderingen, aangesteld als ordained senior pastor bij een 'Hebrew roots'-teaching/training centrum c.q. gemeente in Redlands, CA. Tevens heeft zij gediend als een leider in de Messiaanse gemeente Beth Shalom waar René Bloch (Israel's Hope) nog altijd rabbi is.

Vanaf 2001 tot nu

In 2001 keerde Debby met haar jonge gezin terug naar Hollandse bodem. Het grootbrengen van haar kinderen beschouwde zij als haar primaire Godgegeven bediening die de hoofdmoot van haar tijd innam. Vanaf 2014 woont Debby met haar echtgenoot in een kustdorp in Noord-Holland van waaruit hun kroost enige tijd nadien is uitgevlogen. Tot begin 2018 heeft zij als (bevoegd) docent Engels voor de klas gestaan, zodat zij zich voornamelijk aan haar gezin kon wijden. In die periode heeft zij in diverse gemeenten in Noord-Holland als Bijbelleraar in allerlei capaciteiten haar liefde voor God en kennis van Zijn Woord met enthousiasme weten over te brengen.


Sinds 2019 richt zij zich weer vol op haar taak als Bijbelleraar. Eerst als programmamaker voor Radio Israel.nl waarin zij sindsdien het Bijbelstudieprogramma 'Onder de vijgenboom' invult, dat haar een bescheiden naamsbekendheid in Nederland heeft opgeleverd. Ten gevolge daarvan ontvangt zij nu ook vanuit het hele land uitnodigingen voor het geven van Bijbelonderwijs vanuit haar expertise op het gebied van Joodse context en cultuur van de Tweede Tempelperiode. Door de overheidsmaatregelen in de winter van 2020 is ook een huisgemeente ontstaan in haar woonplaats die haar de ruimte heeft gegeven om als Bijbelleraar voor te gaan. De gemeente heeft een stabiel aantal leden en komt op wisselende locaties bij elkaar. Vanaf de zomer van 2022 is Debby ook op verzoek begonnen met een groep enthousiaste jongvolwassenen (JoVo's). Bij zowel de huisgemeente als de JoVo's is zeker plaats voor meer zielen.


Onderwerpen en thema's

Onder andere de volgende onderwerpen en thema's vullen Debby's onderwijs

  • Joodse context en cultuur van de Tweede Tempelperiode (Van Daniël en Henoch tot en met Openbaring en de Dode Zeerollen)
  • Joodse achtergrond van het Nieuwe Testament
  • Bijbelse Feesten: Gods meesterplan met Israël en de volken
  • Moeilijke uitspraken van Jezus en de apostel Paulus
  • Plaats en rol van vrouwen volgens de Bijbel t.o. kerkelijke doctrine
  • Eschatologie en apocalyptische teksten in de Joodse context
  • "Eindtijd"
  • Daniël - het beeld van de wereldrijken in Nebukadnezars droom: een nieuw perspectief
  • Oud- (Eerste) Testamentische personen zoals Jozef, David, Jona, Mordechai & Esther: hun leven als profetie over de rol van de Messias
  • Psalmen en gelijkenissen vanuit oorspronkelijk context en cultuur

Educatie

Vanaf 1994 zijn de volgende wetenschappelijke c.q. academische instituten van grote invloed op Debby's onderwijs geweest


Share by: